måndag 14 december 2009

Boeuf bourguignon, non merci




Jag kör ju lite mjukstart, och en köttgryta med ganska få ingredienser tänkte jag skulle bli en lätt match, om den bara fick puttra tillräckligt länge och sedan stå och mogna till sig över natten (det lär ju vara det som gör en gryta god). Så i lördags gav jag Bonniers kokbok en ny chans, och efter en liten justering av receptet - deras något pretto krav på "1 kvist färsk timjan" förhandlades ned till 1 tsk torkad dito - skred jag till verket och lagade en klassisk Boeuf bourguignon. Det doftade gott och såg lovande ut, så igår kväll, efter vederbörlig mognad, var det dags att servera denna härliga, vintriga, mustiga gryta. Så här såg jag ut efter att ha smakat på mästerverket:



Besviken? Moi? You bet. Kan säga att grytan smakade som om man hade glömt lägga i hälften av ingredienserna, trots att jag gullat med den på alla upptänkliga sätt. Som tur var hade vi små goda bröd till, bakade efter recept i Nya Annas kokbok, så jag åt några sådana kolhydratbomber istället. Så här såg de ut:



1 kommentar:

  1. Exakt av den anledningen ger jag mig aldrig på grytor.
    Det ser alltid bra ut men smakar nada.

    Men fortsätt testa för all del. :)

    SvaraRadera