torsdag 17 december 2009

Fett med snö

Snö! Jag säger det igen: snö! Och så en gång till: snöööööö! Det började ju snöa så smått redan igår kväll, så när jag kom till vårdcentralen vid 19-tiden för att håva in min gratisvaccination var det bara jag och en annan vaccinationseftersläntrare där. Denna vecka är det tydligen åldersgruppen 76+ som får sin spruta, och jag gissar att det var 1) för halt  2) för sent på kvällen för Hjärups 76-plussingar (hur många de nu är) att vara ute. I alla fall, i natt snöade det ännu mer och i morse var det så här mysigt i vår trädgård:






Okej, ni norr om Helsingborg kan sluta gäspa nu. Det har blivit dags att gå över till dagens egentliga ämne, nämligen gårdagens matlagning! Som ni förstår av inledningen så blev det inte någon sådan förrän ganska sent, och ni som redan känner mig vet att om jag inte får middag senast kl 19 övergår jag från normalläge till stand by-läge och hjärnan slutar att fungera. Ni andra känner säkert igen fenomenet: man öppnar kylen och stirrar på innehållet men förstår inte hur man ska kombinera den ena saken med den andra för att det ska bli något som kan kallas "middag". Men jag hade tur: några kokta potatisar, lite bacon och två ägg och ...



voilà! en middag värdig en långtradarchaffis stod på bordet mindre än 15 minuter senare! Och som SOL så vist säger: den goda smaken sitter i fettet. Så sant, så sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar